Řeznictví v koronavirové krizi
Současná krize okolo virového onemocnění Covid-19 zaskočila každého, řeznictví nevyjímaje. Ačkoli se zdá, že zdravotní dopady pandemie se v Česku daří zvládat poměrně dobře, rozsah ekonomických škod je zatím velkou neznámou. Zeptali jsme se dvou českých řezníků, jak situaci zvládají.
V mnoha oborech se drobní podnikatelé upínají k online prodeji. A řezníci? „E-shop u nás dělá jen asi 4 % tržeb,“ říká majitel Rancherských specialit z Jestřebic Josef Houžvička. V době krize prý zákazníci projevili větší zájem o zavařená jídla a vytíženost e-shopu značně stoupl. Situace se ale rychle vrátila do normálu. „Podle mě se řeznictví do onlinu moc nehodí,“ odpovídá pan Houžvička na otázku, jestli mají řezníci budoucnost na internetu.
Zdá se, že v případě Rancherských specialit se budoucnost nebude příliš lišit od minulosti a její těžiště bude ve fyzickém prodeji. Ten se ale přeci jen trochu změnil. Stejně jako na všude jinde, i v řeznických prodejnách musí zákazníci udržovat dvoumetrové odstupy a mít nasazené roušky. V Jestřebicích mají u vchodu k dispozici také dezinfekci na ruce.
„Malý krůček pro člověka, velký skok pro naše řeznictví!“
V prodejně Naše maso na Starém městě také zavedli opatření. Současně smějí vstoupit jen dva zákazníci a preferuje se bezhotovostní platba. Platební terminál je umístěn tak, aby docházelo k co nejmenšímu mezilidskému kontaktu. „Pokud ale nějaká babička bude chtít platit v hotovosti – rádi ji vyjdeme vstříc a platbu přijmeme,“ říká vedoucí řeznictví Radek Chaloupka.
Fungování na prodejně ale není to jediné, co se v Našem masu změnilo. „Zákazníci před covidem kupovali více jídla, dříve to dělalo 45-50 % obratu. Také proto jsme se rozhodli spustit web nasrozvoz.cz,“ vysvětluje pan Chaloupka.
„Malý krůček pro člověka, velký skok pro naše řeznictví!“ uvádí k této novince Naše maso na svém Instagramu. Zákazník si tak může objednat hotové jídlo (burger, tatarák, sendvič, roastbeef) a nemusí chodit na prodejnu.
„E-shop nasemaso.eshop.cz ladíme už čtyři roky. Takže jsme na odbavení zákazníka na dálku byli připraveni. Za březen nám objednávky na e-shopu stouply o 600 %,“ doplňuje Chaloupka.