Nákupy strojů představují firemní investice. A když majitelé investují, tak svému podnikání věří. Jak dopadl z toho hlediska loňský rok?
Loňský rok nebyl pro podnikání vůbec jednoduchý. V mnoha oborech následky současné situace zcela zásadně ovlivnily fungování firem, a pro mnoho z nich je to dokonce otázka přežití. V lepším případě se investice do výrobních prostor a technologií pouze odkládají. Z našeho spektra zákazníků mám na mysli především gastronomii, které se opatření bezprostředně týkají. I přesto mnohé firmy využívají právě tohoto „mrtvého“ období k investicím, protože jak říkáte, svému podnikání věří.
Zpracovatelé masa, alespoň jak ukazují právě investice do technologií, jsou na tom o poznání lépe. Ceny masa byly relativně příznivé, spotřeba masa a masných výrobků nijak poznamenaná nebyla. Mnoha výrobcům se podařilo dosáhnout na dotační programy a projekty se realizují průběžně, protože jsou i dlouhodobějšího rázu. Obecně se dá tedy říci, že jsme za minulý rok nepozorovali pokles investic u zpracovatelů masa, ale u gastronomie je pokles citelný.

Obor zpracování masa využívá různé stroje. Změnila se během uplynulých 20 let struktura zájmu o určité typy strojů? Nebo lze pozorovat spíše vyrovnanou poptávku, která nepodléhá žádným velkým výkyvům v čase?
Připustil bych obě varianty. Stěžejní stroje v masném průmyslu jako je řezačka, kutr, míchačka, narážka atd. samozřejmě zůstávají. Zde se změny týkají převážně obnovy strojů z důvodů stáří, technického stavu, nedostačujícího výkonu či spolehlivosti stroje. Vývoj jde samozřejmě rychle kupředu a zajímavé je zejména využívání možností, které poskytuje současná elektronika. Mám na mysli například ukládání dat a jejich možnosti využití pro dokumentování či analýzu, diagnostika závad a podobně. Tyto možnosti kromě technického řešení strojů aktuálně zákazníky zajímají nejvíce.
Co se týká změny struktury zájmu o typy strojů, tak zde zaznamenáváme také určitý posun, který souvisí s produktivitou, snižováním nákladů a také nedostatkem kvalifikovaných lidí v oboru. Typickým příkladem jsou míchací linky, u kterých se dá navíc velmi dobře realizovat standardizace výroby a nároky na kvalifikaci jsou nižší například v porovnání s mícháním na kutru. Míchací linky jsou schopné pracovat s cca polovičními náklady na energie i obsluhu, což při současném tlaku trhu na ceny není zanedbatelné. Tento způsob není však realizovatelný u velkého počtu malých šarží, ale je nutné tomu výrobu přizpůsobit. Je to technologie vhodná především pro velké a střední výrobce.
Dalším výrazným aspektem, který se promítá i do našeho oboru, je automatizace. Procesy, které jdou automatizovat relativně snadno je například již zmíněná výroba na míchacích linkách, proces tepelného opracování a chlazení, balení, skladování, interní doprava a podobně. I zde je vidět, že se naši výrobci posouvají a nebojí se takových investic.
V nejbližší budoucnosti můžeme očekávat rostoucí odklon od masa a masných výrobků vzhledem k zvyšujícímu se podílu veganů a vegetariánů. Tyto výrobky vyžadují do jisté míry nové výrobní technologie, jako je třeba vakuový kutr s řeznou rychlostí nožů nad 160 m/s. Zde mám na mysli převážně menší výrobce, kde je podíl vakuových kutrů relativně malý.

Když se kupuje nový stroj, zájemce má různá očekávání. Někdo potřebuje zvýšit výkon a produktivitu, jiný chce ušetřit pracovníky, další očekává lepší úroveň hygieny, nebo úspory energií. Mění se nějak preference i v tomto směru?
Ano, samozřejmě. Před 20 a více lety bylo zcela běžné, že investor při nákupu nového stroje nepočítal s dostatečnou rezervou výkonu, a tak relativně malý stroj byl mnohdy extrémně vytěžován. Dnes je zcela běžné že si i menší výrobci kupují výkonově výrazně předimenzované stroje. Takový trend jsme mohli pozorovat již před mnoha lety například v Německu. Stroje byly nadhodnocené, ale nebyly přetěžované, a tudíž mohl být technický stav na lepší úrovni. Jako dodavatelská a servisní společnost jsme mohli jen závidět. Naštěstí dnes je situace u nás o poznání jiná.
Při nákupu stroje se mnohdy bohužel bere v úvahu především cena jako hlavní hledisko. Tomu nahrává a investory k tomu do jisté míry tlačí i dotační politika. Pocit, že jsem lepší hospodář, když koupím o pár tisíc korun levnější technologii je naprosto mylná. Všichni známe výrok Tomáše Bati: „Nejsem tak bohatý, abych si kupoval levné věci“ Při nákupu je třeba brát v úvahu mnoho faktorů jako jsou: robustnost, spolehlivost, výkon, spotřeba energie, čas potřebný pro sanitaci stroje. Neplatí vždy, že pokud má stroj nižší štítkový příkon, bude energeticky úspornější. Zpravidla tomu bývá naopak, zejména u mělnících a tepelných zařízení (řezačky, kutry, udírny, konvektomaty…) Na zpracování určitého objemu výrobku potřebujete určité množství energie. Pokud jí budete dodávat výrobku méně, resp. pomaleji, pak ji budete dodávat delší dobu, ale množství bude nakonec stejné, mnohdy i větší. Je to jako s autem, když máte slabý motor a auto příliš naložíte, spotřeba vám prudce vzroste, a na dosažení cíle potřebujete delší dobu.
Neméně důležitým faktorem při vývoji strojů je časová náročnost na sanitaci a pravidelnou údržbu. Pokud je stroj s ohledem na to konstruován a při rozebírání, sanitaci a opětovnému skládání stroje ušetříte řekněme 10 minut denně, pak při uvažované životnosti stroje 15 let je úspora cca 76 pracovních směn.
Ve výrobní sféře, víc než kde jinde, chybí kvalifikovaný personál, což vede také ke změnám v pohledu na nákup strojů. Zájem nastupující generace o obor zpracování masa je bohužel malý a je třeba se připravit na to, že situace se hned tak nezlepší. Vysoké náklady na pracovní sílu, energie, rostoucí administrativu, klesající obchodní rozpětí, to všechno jsou faktory, které je třeba brát při nákupu technologie v úvahu.
Stroje na zpracování masa dostanou v provozech většinou hodně zabrat. Pravidelná údržba je pro životnost stroje zásadní podmínkou. Jsou si toho provozovatelé vědomi? A lze v běhu času vysledovat nějaké změny v přístupech k péči o stroje?
Podmínky pro provoz strojů v masném průmyslu jsou skutečně extrémní. Vlhko, přítomnost solí a mnohdy velmi agresivních čistících prostředků, extrémní teploty, vysoké zatížení a mnohdy i hrubé zacházení. Je třeba, aby toto všechno si uživatel uvědomoval a podle toho ke strojům přistupoval.
Nedělejme si ale iluze, mnohdy se setkáváme s názorem: „Koupil jsem si nejlepší stroj, tak tohle přeci musí vydržet“. Nemusí! Pokud bych měl opět použít příměr s auty, tak dnes se nikdo nediví, že je třeba pravidelně jezdit do servisu, je třeba měnit oleje a provozní kapaliny, filtry apod.
U strojů je to ale logicky stejné. I zde se naštěstí hodně změnilo a většina výrobců si toto uvědomuje. Abychom mohli pomoci našim zákazníkům ušetřit náklady na servis strojů, nabízíme pravidelné preventivní kontroly na všechna námi dodaná zařízení. Prakticky to probíhá tak, že podle počtu dodaných zařízení na místo dorazí adekvátní počet servisních techniků, kteří během pár hodin zkontrolují veškeré dodané stroje. Kde je třeba, provedou se preventivní zásahy. Pravidelná prevence může mnohdy ušetřit až statisícové částky za opravy závad, kterým se takto dá snadno předejít.

V České republice zastupujete řadu evropských výrobců strojů a vybavení pro obor zpracování masa. Poskytujete svým zahraničním obchodním partnerům zpětné vazby z našeho trhu? Podílíte se takto na dalším vývoji strojů?
Ano, samozřejmě. Tak jako pro nás je velice důležitá zpětná vazba od našich zákazníků, tak i pro naše dodavatele je důležitý náš názor a zkušenosti. Mnohdy řešíme i netradiční aplikace strojů a zařízení tam, kde se běžně nepoužívají, a to je jedna z důležitých informací pro výrobce a potažmo pro obchodní zástupce v dalších zemích.
Neméně důležité jsou i poznatky od servisních techniků a technologů, protože stále je co zlepšovat. Instalace a uvádění technologií do provozu se mnohdy neobejde bez komplikací a podpory výrobce. Rychlost reakce, dostupnost náhradních dílů a technická podpora svědčí o kvalitách partnera. Mít všechny náhradní díly okamžitě k dodání a špičkové odborníky, kteří zajistí podporu, ale také něco stojí. Logicky nemohu očekávat, že levné stroje budou tyto požadavky splňovat.
MASO-PROFIT patří ve svém oboru k velice dynamickým a progresivním firmám. Můžete našim čtenářům popsat, co všechno pro obor zpracování masa a obecně pro potravinářský sektor nabízíte?
Od začátku fungování firmy jsme vsadili na vysokou kvalitu a široký sortiment. Našim zákazníkům se snažíme nabízet komplexní služby od projekční činnosti přes poradenství, technologickou podporu, servisní služby až po dodávky strojů, technologických celků a spotřebního materiálu. Jinými slovy od porážky po prodejnu, od kuchyně po restauraci.
Široký sortiment s sebou přináší i náročný servis, protože co prodáváme, to servisujeme a chceme mít tyto služby pod svojí střechou. Jen tak můžeme ručit za kvalitu a spolehlivost servisních služeb. Abychom se posunuli dál, investovali jsme v minulých dvou letech nemalé prostředky do vybudování nových servisních prostor včetně automatizovaného skladu náhradních dílů.
Investovali jsme i do administrativní a technické podpory servisu a rozšířili kolektiv vlastních servisních techniků s cílem zlepšit služby a zkrátit reakční dobu servisu. Neustále pracujeme na rozvoji firmy a připravujeme další kroky pro zlepšení našich služeb. To bych si ale zatím raději nechal pro sebe.