Váš košík je prázdný
cover-1.jpg
Blog

Etická masožravost: z vegana řezníkem

, 3 minuty čtení

Jíst kvalitní maso s čistým svědomím. Tak by se v krátkosti dala shrnout podstata trendu, který hýbe masným světem. Etická řezničina zažívá pokračující boom, a dá se proto očekávat, že maso z malých lokálních farem bude stále žádanější.

Biofarmy se těší stále větší oblibě.

Hnutí propagující konzumaci masa z biochovů o sobě dalo vědět už na začátku 21. století. Zformovalo se přibližně v roce 2002, jeho epicentrem se stal článek novináře Michaella Pollana v New York Times, který se později přerodil v knihu s názvem „Dilema všežravce“.

Její základní myšlenkou byla otázka, zda by člověk, který jí maso, měl být schopen si svoje jídlo sám usmrtit. Ideály šetrného řeznictví pak spočívají v konzumaci masa zvířat chovaných na pastvinách. Díky tomu netrpí stresem a jejich chov by neměl tolik zatěžovat životní prostředí.

Trend „morálního“ masožravectví je od té doby na vzestupu a chladné nenechal ani vegetariány a vegany. Jedním z nich byla i současná řeznice Kavanaughová z New Yorku. Vegetariánsky se stravovala více než deset let, od toho ale upustila, a maso se stalo jejím povoláním. „Dělám to proto, abych převrátila celý současný masný průmysl naruby,“ uvedla v článku pro Timesy.

Pastviny a sociální sítě

Etická řezničina je totiž ve své podstatě s veganstvím propojená. Její zastánci se s vegany často shodnou na pojmenování problemů, jejich řešení ale vidí jinak. Místo vynechání masa a živočišných produktů ze svých jídelníčku dbají na jeho kvalitu, kterou pro ně zaručují lokální biochovy. Pravděpodobně dokážou najít minimálně tři důvody proč jíst maso.

Mnoho takových chovů existuje i v Česku. Je to například Biofarma Františkov, kde se na pastvině chovají krávy plemene Hereford. Na farmě Doupov u severočeského Mašťova se zase prodává stařené hovězí plemene Angus Aberdeen a zvěřina z nedalekých lesů.

Lov a konzumace divoké zvěře totiž do konceptu etické masožravosti skvěle zapadá, a to i díky skvělým nutričním vlastnostem, které zvěřina má. Příkladem malého chovu je také Rodinná farma Jirásek u Pehlřimova. Hnutí za maso z biochovů získává stále větší sílu na sociálních sítích.

Před rokem facebookový profil Ethical Butcher zveřejnil příspěvek, ve kterém překlopil veganský trend „Vegenuary“ na „Regenuary“. Jde o přesmyknutí z akce, která vybízí k tomu, aby lidé celý leden nejedli živočišnou stravu.

Alternativa Regenuary nabádá ke konzumaci jídel pocházející z takzvaného regenaritvního zemědělství. Součástí toho je i pochutnávání si na mase z etických chovů. Původní post sdílelo přes milion lidí. Zdá se, že se etickým řezníkům povedlo pro svoji myšlenku nadchnout nezanedbatelné procento masných nadšenců.

Leden ve znamení šetrnosti?

BLOG

cover-1.jpg
 

Recept na úspěšný foodtruck? „Vaříme, na co máme chuť,“ říká Būcheck

, 3 minuty čtení

Původně bylo v plánu bistro. Kvůli nedostatku financí z toho nakonec vyšel food truck. Díky nezměrnému nadšení a tvrdé práci se z něj zanedlouho stal pravděpodobně nejznámější a nejvyhlášenější food truck v Česku. Seznamte se Būcheckem – brněnským fenoménem se slovenskými vlastníky.

Jeden obrázek řekne víc než tisíc slov.

Značku Bucheck tvoří Peter spolu se svou ženou Zuzanou. Jejich nabídku netvoří jen kvalitní hovězí a vepřové maso, ale také sladké koláče. Ani jeden z nich není původně z oboru, tím se ale odradit nenechali.

Slovenské duo tak muselo začínat skutečně od nuly. “Začiatky boli ťažké. Nie sme z oboru, takže sme všetky skúsenosti získavali za pochodu. Nemali sme zamestnancov ani žiadny pracovný plán,“ říká Zuzana.

Počáteční nesnáze se ale podařilo rychle zvládnout, a to i díky dobře nastavené filozofii podnikání. Najdôležitejšie sú pre nás určite suroviny. Väčšina našich receptov vzniká tak, že sa dostaneme ku krásnej, kvalitnej surovine a chceme ju u nás spracovať. Preto si aj čo sa dodávateľov týka, dôsledne vyberáme,“ vysvětluje slovenský pár svůj přístup.

Suroviny pro Būcheck nejsou jen základním stavebním kamenem pokrmů, ale také inspirací. Další zdroj inspirace je až mile jednoduchý – jsou to vlastní chuťové preference. „Často varíme to, na čo máme sami chuť. Inšpiráciou sú potraviny počas roka, to ako sa menia ročnými obdobiami, cestovanie, ale kľudne aj staré recepty našich prarodičov,“ říkají mladí majitelé.

Maso a sladké – dokonalá kombinace.

Zákazníci jako kamarádi

Kudy vede nejrychlejší a nejpřímější cesta ke kvalitní propagaci foodtrucku? „Jediným spôsobom akým náš biznis propagujeme je cez sociálne siete. Od začiatku sme si na nich dávali veľmi záležať, venovali sa im a trávime na nich naozaj veľa času,“ prozrazuje Zuzana svůj recept na kvalitní marketing.

Další velkou devizou podniku je silná orientace na prozákaznický přístup. „Z mnohých našich zákazníkov sa stali naši kamaráti. Snažíme sa, aby u nás bol každý spokojný. A ak nie je, alebo sa niečo pokazí, ihneď reagujeme a máme snahu túto chybu napraviť,“ doplňuje.

Būcheck ale nezůstává jen u vaření a pečení. Nově totiž nabízejí originální směs koření se kterou dvojice připravuje zákaznicky oblíbenou pochutinu – pulled pork. Obal výrobku jistě ocení každý znalec.

A co plány do budoucna? Do těch trochu hází vidle Covid, nicméně chuť po dalším rozvoji Peterovi se Zuzanou určitě nechybí a další rozrůstání svého podnikání v žádném případě nevylučují. Nezbývá, než se těšit.

Směs koření na pulled pork.

BLOG

Načítám ...