Váš košík je prázdný
cover-foto-1920x400px-kopie.jpg
Blog

AMASO: „Nejsme ti, kteří jen něco nakupují. Maso bereme komplexně“

, 5 minut čtení

Podnik Amaso, který spadá pod síť Ambiente, vznikl před deseti lety. Od té doby produkuje kvalitní vyzrálé a stařené maso. Vznikají tu také uzeniny. V Amase se zpracovává hovězí maso z českého strakatého skotu a vepřové z přeštického černostrakatého prasete. Společnost dodává do vyhlášených restaurací, včetně partnerské sítě Ambiente a Lokál. Prostřednictvím řeznictví Naše maso prodává i online.

„Vznikli jsme jako projekt několika kuchařů, kteří měli problém s nedostatkem kvalitního masa,“ říká ředitel společnosti Vlastimil Lacina Jiroš, který v té době pracoval jako šéfkuchař restautace Čestr v Praze. „Zrání a staření masa pro Čestr se nejdřív dělalo ve spolupráci s externími dodavateli. Zájem byl ale tak obrovský, že nám nezbylo než se do toho pustit sami,“ pokračuje pan Lacina. Původní ambicí bylo dělat vyzrálé steakové maso, pak se přidalo kompletní hovězí, vepřové a uzeniny. „Zabýváme se masem komplexně. Pro dobré maso potřebujeme 4 věci: Dobrý život zvířete, dobrou smrt, dobrého řezníka a dobrého kuchaře. Zajímá nás proto kdo to chová, jak to chová, jak probíhá porážka a tak dále,“ vysvětluje Lacina. Výhodou firmy je kuchařské know-how, které dodává potřebný spotřebitelský pohled. „Víme, jak to má vypadat, kam to má dojít a co ti kuchaři a zákazníci potřebují,“ doplňuje pan Lacina.

ČESKÁ PLEMENA A ŠETRNÉ ZACHÁZENÍ

Amaso se primárně zaměřuje na dvě konkrétní plemena. Čestr, neboli český strakatý skot, má dvojí užitkovost – chová se na maso i na mléko. „Plemeno vycházelo dobře chuťově a zároveň bylo dostupné. Čestr je v Česku zastoupený ve více než 50 procentech, takže bylo z čeho vybírat. Dalším aspektem byl fakt, že je to české plemeno, což funguje marketingově,“ uvádí pan Lacina. Přeštické černostrakaté prase do firmy přišlo později s řezníkem Františkem Kšánou, který významně přispěl k rozšíření sortimentu. V té době se „přeštíci“ chovali na maso jen málo, protože se kvůli své tučnosti považovali za neefektivní. Uchovávali se v rezervách, aby plemeno nezaniklo. Pro kvalitu masa je klíčový život a porážka jatečních zvířat. „Když se s čímkoliv špatně
zachází, tak z toho nemůže vzniknout nic dobrého. Život zvířat proto musí být kvalitní. Část života zvířat z některých našich chovů tráví zvířata na pastvě. Některé jsou v ustájení. Důležité je, aby zvířata měla dobré podmínky k životu,“ vysvětluje pan Lacina. Neméně důležitý je pak způsob porážky. „Dobrá smrt znamená, že to zvíře musí být zabito tak, aby nedošlo ke stresu. Pokud by k němu došlo, maso by nebylo kvalitní,“ říká pan Lacina. Stresu se dá předejít například uvyknutím zvířat na přepravu a šetrným
způsobem porážky.

MASO, VODA, SŮL A TECHNOLOGIE

Amaso vyrábí své uzeniny bez použití chemie a polyfosfátů. „Používáme pragandu, u které si myslíme, že je to správně, zajišťuje hlavně bezpečnost potraviny a lepší vzhled. Nepoužíváme barviva a aditiva, protože věříme, že na kvalitě výrobků je to potom
znát,“ vysvětluje Lacina. Firma si zakládá na znalosti řeznického řemesla a na zmiňované kvalitě použitého masa. Výrobky se plní do kvalitních přírodních střívek. Uzení probíhá v kouři z tvrdého bukového dřeva. Pro tento způsob výroby je důležitým
faktorem technologie.

Dříve než Amaso přesídlilo do vlastních prostor, působila firma v pronajatých prostorech se starším
vybavením. „Pracovali jsme tam s malým kutrem a další technologií. Potom jsme si koupili repasovaný Seydelmann a rozdíl byl okamžitě znát, dílo bylo mnohem jemnější,“ vysvětluje pan Lacina. Důležitost vybavení pan Lacina vnímá i v kontextu automatizace výroby. „Nejsou lidi, takže musíme hledat technologie, které je částečně nahradí. Nesmí se z toho ale stát strojová výroba, chceme zachovat punc kvality,“ dodává.

Amaso na vybavení svého provozu spolupracovalo s MASO-PROFITem. „Vnímám vás hlavně jako firmu pro řezníky, která má široký záběr a dokáže udělat komplexní nabídku. Pomohli jste nám i s financováním prostřednictvím leasingů na stroje. Spolupráce
funguje dobře, a to i díky osobním vztahům,“ říká pan Lacina. Naposledy jsme do Amasa dodávali vybavení pro výrobu sušených masných výrobků bez přikuřování. Sušárna kapacitně pojme až 27 speciálních udírenských vozíků a v Amase ji využívají k výrobě klobás, salámů a dalších produktů.

BLOG

cover-foto-konzervy-1920x400px.jpg
 

Nejlepší pršuty jsou v Litoměřicích!

, 3 minuty čtení

Klasická řeznická prodejna se proměnila ve stylový specializovaný obchod s pršuty. Stalo se tak mimo jiné zásahem projekčního oddělení MASO-PROFITU, které pomohlo s koncepcí prodejny a následným designem interiéru.

Prostor před rekonstrukcí

Rodinný podnik PRŠUTÉRIE® Chovanečků v Litoměřicích je zaměřený na výrobu pršutů a fermentovaných výrobků. Při výrobě pršutů se očištěná svalovina se nakládá do soli a koření a následně se suší. To může trvat několik měsíců, ale někdy i let. Receptury jednotlivých výrobců se liší, a tím pádem i chutě jejich výrobků. PRŠUTÉRIE® Chovaneček nabízí produkty z různých druhů mas, od hovězích a vepřových přes zvěřinové až po jehněčí.

„Poptávka na remodeling řeznické prodejny nám na stole přistála už v roce 2016. Nakonec jsme realizovali až v roce 2021,“ říká projektový manažer MASO-PROFITu Pavel Tomandl. Jednalo se původně o řemeslné řeznictví v retro stylu, které se mělo proměnit na moderní prodejnu s nabídkou pršutů.

Těžiště projektu spočívalo v návrhu podoby prodejny včetně rozmístění vitrín a ambientního osvětlení. „Pršuty jsou totiž produkt, u kterého na světle při prezentaci dost záleží,“ vysvětluje Tomandl. „Součástí naší práce bylo vytváření renderů a hmotové vizualizace,“ dodává.

Původní stav

Žádný projekt se neobejde bez výzev

Samotná realizace probíhala za ztížených podmínek, šlo především o zhoršenou dostupnost materiálů. „Museli jsme improvizovat. Základní myšlenka zůstala stejná, ale invertovali jsme například barvy obkladů a podlahy. Oproti původnímu plánu jsme podlahu udělali tmavou a obklady světlé. Design doplňuje betonová stěrka na zdi,“ říká Pavel Tomandl.

Součástí akce byly i de facto hrubé stavební úpravy, na kterých pracoval další externí dodavatel. Prodejna se totiž nachází v zástavbě historického centra Litoměřic. „To s sebou samozřejmě neslo řadu problémů, především co se týče bourání a přizpůsobování prostoru pro přístěnné vitríny,“ popisuje Tomandl.

Prostor po rekonstrukci

„Největší výzva byla neprobourat stěny z kamene a mazaniny, které byly občas vyplněné i slámou,“ doplňuje. V průběhu přestavby bylo nutné se operativně domlouvat s památkáři, tuto agendu si vzal na starost sám majitel obchodu Vlastimil Chovaneček.

Faktická práce na prodejně tak zabrala celkem čtyři týdny a dopadla úspěšně. „S realizací jsme velmi spokojeni. Všechny drobné problémy se podařilo včas a k naší spokojenosti vyřešit,“ zhodnotil akci na závěr pan Chovaneček.

PRŠUTÉRIE® Chovanečků v Litoměřicích

Projektování, ale nejen prodejen

Návrh a vybavení prodejních i výrobních prostor je specializovaná disciplína, ve které je třeba skloubit znalosti z různých oborů. Díky rozvržení prostoru zkušenými projektanty může váš provoz efektivně ušetřit snížením prostojů ve výrobě a vydávání. Poptejte nás pro váš projekt, a my s vámi budeme od prvotní myšlenky až po úspěšnou realizaci.

BLOG

Načítám ...